sgh
mbasgh
  • Dla pracujących profesjonalistów
    Program MBA-SGH to studia podyplomowe Executive Master of Business Administration oferowane
    w języku polskim i adresowane do osób pracujących zawodowo, które ukończyły studia wyższe
    oraz posiadają kilkuletnie doświadczenie w biznesie, głównie zajmują średnie i wyższej stanowiska menedżerskie.
  • Wiedza od doświadczonych wykładowców-praktyków
    Kadrę programu MBA-SGH tworzą doświadczeni wykładowcy z Polski i ze świata, najlepsi wykładowcy Szkoły Głównej Handlowej, posiadający zarówno doświadczenia edukacyjne, zweryfikowane wielokrotnie umiejętności przekazywania własnej wiedzy, jak również bogate doświadczenia praktyczne w biznesie.
  • Prestiżowy dyplom
    Absolwenci programu MBA-SGH otrzymują dyplom ukończenia studiów MBA w najbardziej prestiżowej uczelni ekonomicznej w Polsce, dyplom czołowego programu Executive MBA
    w Polsce i regionie (w ocenie różnych rankingów, jak również według wyników badań wśród pracodawców).
Nabór zgłoszeń do udziału w VII edycji programu (start luty 2018), trwa do 26 listopada 2017.

W dniach od 17 do 27 września kolejna grupa studentów programu MBA-SGH udała się na wyprawę studyjną do Chin w ramach fakultatywnego przedmiotu „Mission to China”. Tym razem z okazji tej skorzystało 24 studentów, 21 z V kohorty i 3 z kohort wcześniejszych lub innych programów. Studenci w trakcie 10-dniowej wizyty odwiedzili Pekin, Jinan, Szanghai oraz Suzhou.

Celem kursu było przede wszystkim pokazanie wyzwań dla biznesu wiążących się z globalizacją współczesnego świata. Kurs jest realizowany jednak w taki sposób, aby wyzwania te pokazać na przykładach, unaocznić je wykorzystując Chiny, jako przykład globalnego środowiska biznesowego. Chiny zostały tu wybrane nieprzypadkowo – jest to jedna z największych i najdynamiczniej rozwijających się gospodarek świata, generująca niezwykłe wręcz możliwości, jednak trudna do zrozumienia dla polskich biznesmenów ze względu na różnice kulturowe, polityczne, ale także dotyczące skali pojawiających się wyzwań.

Jak co roku, kurs składa się z trzech części. Pierwszą stanowi seminarium wprowadzające – 2-dniowe spotkanie jeszcze w murach SGH, przygotowujące studentów do wyjazdu studyjnego do Chin, zapoznające z kulturą Chin, gospodarką, problemami politycznymi i społecznymi oraz wyzwaniami dla firm chcących wejść na chiński rynek lub współpracować z chińskimi partnerami. Seminarium jest okazją do zapoznania się z opiniami wybitnych ekspertów zajmujących się Chinami, praktykami, którzy sami współpracują z chińskimi firmami lub też taką współpracę wspierają. Tym razem oprócz krótkiego wprowadzenia koordynatora przedmiotu i kierownika programu MBA-SGH prof. Rafała Mrówki, studenci mieli okazje posłuchać fascynującego wykładu jednego z najwybitniejszych polskich sinologów prof. Bogdana Góralczyka oraz wziąć udział w zajęciach praktyka od lat prowadzącego różnorodne projekty na rynku chińskim Bartosza Ziółka. Zajęcia te odbyły się w weekend poprzedzający wyjazd do Chin, tzn. 9 i 10 września.

 Najważniejszą część kursu stanowi wizyta studyjna w Chinach. Tym razem rozpoczęła się ona od Pekinu, w którym uczestnicy mogli  wziąć udział w cyklu seminariów w jednej z czołowych chińskich firm prawniczych Lifang & Partners (seminaria na temat ochrony praw autorskich w Chinach, na temat cyberbezpieczeństwa), spotkali się w Ambasadzie RP w Pekinie z kierownikami Wydziału Promocji i Handlu oraz Wydziału Ekonomicznego oraz mieli okazję spotkać się ze studentami programu MBA w Capital University of Economics and Business (CUEB) i posłuchać wykładu prof. Kai Wang na temat możliwości i wyzwań związanych z wchodzeniem na chiński rynek. Lepiej zrozumieć historię Chin pozwoliła także wyprawa na chiński mur.

Kolejny kilkudniowy etap zaplanowany został w Szanghaju, jednak po drodze grupa zatrzymała się na kilka godzin w nieco bardziej prowincjonalnym mieście Jinan – kilkumilionowej stolicy prowincji Szantung. Przystanek ten dał studentom wyobrażenie o znaczeniu prowincjonalności we wschodnich Chinach, a jednocześnie studenci mieli możliwość zwiedzić dość tradycyjną, budującą swoją przewagę konkurencyjną na jeszcze niskich kosztach siły roboczej, fabrykę. Była to fabryka siłowni zewnętrznych, sprzedająca swoje produkty także do Polski.

Wielkie wrażenie na grupie zrobiła podróż pomiędzy Pekinem i Szanghajem. Ponad 1200-kilometrową trasę szybki pociąg pokonał w ok. 5 godzin (prędkość przelotowa to ok. 300 km na godzinę). Świadomość, że łączna sieć kolei dużych prędkości w Chinach na koniec 2016 roku wynosiła 22000 km, daje jednoznaczne wyobrażenie na temat potęgi gospodarczej Chin.

Ostateczne potwierdzenie potencjału Chin uczestnicy zobaczyli jednak, jak grupy co roku, w Szanghaju. Skala, ogrom i nowoczesność tego, jak niektórzy szacuję, 40-milionowego miasta zaskakuje. Las drapaczy chmur (w tym zaliczanych do kilku najwyższych na świecie), niezwykle bogate centra handlowe, ogromny ruch, oszałamiająca sieć metra – to wszystko przyćmiewa nawet Nowy Jork. W Szanghaju program wizyty obejmował między innymi wizytę w oddziale międzynarodowej firmy Clariant Chemicals, spotkanie z chińskim właścicielem małego  biznesu w Szanghaju dokonującego jednak ekspansji na świat (producent i sprzedawca kwiatów i materiałów dekoracyjnych), spotkanie z kierownikiem placówki Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Szanghaju oraz wykład i spotkanie ze studentami Executive MBA jednego z najbardziej prestiżowych chińskich uniwersytetów Fudan. Największe wrażenie na studentach zrobiła jednak wizyta w ChinaAccelerator – inkubatorze i akceleratorze chińskich start-up’ów. Spotkanie z dynamicznymi innowatorami pokazało tą bardziej nowoczesną stronę Chin podbijających i tworzących własny internet. Studenci mieli możliwość także zrozumienia potęgi i znaczenia w Chinach aplikacji WeChat, która jest chińską alternatywą dla wielu zachodnich aplikacji, platform takich jak Twitter, Facebook, WhatsUp oraz systemów płatności mobilnych. Można śmiało powiedzieć, że bez WeChata w Chinach funkcjonować się dziś nie da.

 

Ostatnim miastem na szlaku uczestników „Mission to China” było Suzhou. To stare, historyczne miasto nazywane Wenecją Wschodu przywitało wprawdzie uczestników korkami i dużymi opadami deszczu, jednak program pobytu zrekompensował niedogodności. Spotkanie z polsko-amerykańskim biznesmenem Jarosławem Baranem od lat z sukcesem prowadzącym wiele przedsięwzięć w Chinach oraz wizyta w supernowoczesnej fabryce układów elektronicznych należących do Asteelflash Group były fascynujące i dały inne wyobrażenie Chin – Chin nowoczesnych, dynamicznych, coraz bardziej innowacyjnych, mogących inwestować w świecie i walczących powoli o prymat w światowej gospodarce.

Ostatnia część kursu „Mission to China” w momencie, gdy piszę te słowa, ciągle przed nami (odbędzie się na początku grudnia). Stanowi ją sesja podsumowująca, której celem jest wymiana wrażeń i wniosków pomiędzy uczestnikami wizyty studyjnej w kontekście wyzwań związanych ze współpracą z partnerami chińskimi w przyszłości. Studenci zaprezentują na niej także projekty przedsięwzięć biznesowych, które mogą być realizowane wspólnie z chińskimi partnerami. Najważniejszy wniosek można już jednak sformułować: dzisiaj nie widzieć Chin, to znaczy nie rozumieć wyzwań i skali rozwoju współczesnego świata. To Chiny bez wątpienia powoli stają się centrum światowego globalnego biznesu – nie tylko fabryką świata, którą są od lat, ale także tego najbardziej innowacyjnego, opartego na nowych technologiach, internecie, inwestującego agresywnie także w innych rejonach świata. Dla studentów MBA-SGH „Mission to China” to doświadczenie przeformatowujące świadomość. A dodatkowo, o czym tu nie napisałem nic, także cementujące na końcu programu przyjaźnie w ramach grupy, które przez wiele lat mogą owocować z biznesie.

Opracowanie:

dr hab. Rafał Mrówka, prof. SGH

Kierownik programu MBA-SGH i koordynator przedmiotu „Mission to China”

 

Rekomendacje

Polecam studnia MBA SGH wszystkim pragnącym zaktualizować lub uzupełnić swoją wiedzę i nadążyć za zmieniającą się szybko rzeczywistością.

Joanna Piekutowska
WIOS Warszawa

Więcej…
Newsletter

Szybki kontakt
  • Biuro Programu MBA-SGH
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Ul. Rakowiecka 24, pok. 2
  • 02-521 Warszawa
  • Tel: +48 22 646 61 24
  • Fax: +48 22 646 61 24
  • Adres mailowy: biouromba@sgh.waw.pl
  • Strona programu: www.mba-sgh.pl
youtube goolge
Wszelkie Prawa Zastrzeżone Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, al. Niepodległości 162, 02-554 Warszawa, Polska
centrala: +48 22 564 60 00, faks kancelarii: +48 22 849 53 12, e-mail: informacja@sgh.waw.pl​​